Zmiana ustawy o prawach konsumenta - większa przejrzystość zakupów online

By in
398
Zmiana ustawy o prawach konsumenta - większa przejrzystość zakupów online

Sygnalizowane we wcześniejszych wpisach zmiany ustawy o prawach konsumentach i kodeksu cywilnego, mające na celu wdrożenie dyrektyw nr 2019/770 i nr 2019/771 zostały przyjęte przez rząd. Jednocześnie równolegle prowadzone są prace nad ustawą implementującą dyrektywę nr 2019/2161 (tzw. dyrektywę Omnibus), która również zmienia przepisy konsumenckie (i w założeniu ustawodawcy ma wejść w życie w tym samym czasie), mając na celu większą przejrzystość podczas zakupów w Internecie.

Wejście w życie nowych przepisów implementujących dyrektywę Omnibus wymagało będzie od części podmiotów e-commerce korekty regulaminów świadczenia usług elektronicznych. Rozszerzony zostanie obowiązek informacyjny wobec konsumentów spełniany najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli związania umową m.in. o informację o indywidualnym dostosowaniu ceny w oparciu o zautomatyzowane podejmowanie decyzji, jeżeli przedsiębiorca takie stosuje. Ponadto w przypadku umów o dostarczanie treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym, w celu wyłączenia prawa do odstąpienia od umowy niezbędna może okazać się zmiana mechanizmów służących do zawierania umów. Wprowadzony zostanie bowiem wymóg przekazania konsumentowi na trwałym nośniku potwierdzenia zgody na spełnienie świadczenia przed upływem terminu do odstąpienia od umowy.

Najistotniejsze jednak zmiany dotyczyły będą umów zawieranych za pośrednictwem tzw. internetowych platform handlowych tj. usług korzystających z oprogramowania, w tym strony internetowej lub aplikacji, obsługiwanego przez przedsiębiorcę lub w jego imieniu, która umożliwia w jej ramach zawieranie umów między konsumentami i przedsiębiorcami (B2C) lub między osobami fizycznym niebędącym przedsiębiorcami (C2C).

Na dostawcę omawianej platformy (tj. przedsiębiorcę, który umożliwia korzystanie lub obsługuje, lub dostarcza oprogramowanie, stronę internetową lub aplikację umożliwiające zawieranie przywołanych wyżej umów za jej pośrednictwem) wprowadzone zostaną następujące dodatkowe obowiązki:
a) przekazania ogólnych informacji, udostępnionych w specjalnej części interfejsu internetowego, która jest bezpośrednio i łatwo dostępna ze strony, na której prezentowane są oferty, dotyczących głównych parametrów decydujących o plasowaniu (tj. przyznawaniu określonej widoczności produktom lub wagi nadawanej wynikom wyszukiwania) ofert przedstawionych konsumentowi w wyniku wyszukiwania, oraz znaczeniu tych parametrów w porównaniu z innymi parametrami ,
b) poinformowania czy osoba trzecia oferująca towary, usługi lub treści cyfrowe na internetowej platformie handlowej jest przedsiębiorcą,
c) poinformowania o niestosowaniu przepisów dotyczących ochrony konsumentów do umowy zawieranej na internetowej platformie handlowej, jeżeli stroną tej umowy, oferującą towary, usługi lub treści cyfrowe, nie jest przedsiębiorcą,
d) poinformowania o podziale obowiązków związanych z umową zawieraną przez konsumenta na internetowej platformie handlowej, pomiędzy osobę trzecią oferującą towary, usługi lub treści cyfrowe a dostawcę internetowej platformy handlowej.

Powyższe informacje powinny zostać udzielone konsumentowi najpóźniej chwili wyrażenia przez niego woli związania umową, w sposób jasny i zrozumiały, odpowiednio do użytego środka porozumiewania się na odległość. Wymogu tego nie spełni podanie powyższych informacji tylko w ogólnych warunkach umów lub podobnych dokumentach.

Zmiany mają zapewnić transparentność co do zakresu uprawnień konsumenta i wiedzy o stosowania wobec niego mechanizmów mogący wpłynąć na jego wybór, jak i co do zasad współpracy między podmiotami branży e-commerce a dostawcami omawianych platform.

54321
(0 votes. Average 0 of 5)