W pierwszej połowie 2022 roku planowane jest wprowadzenie do ustawy o prawach konsumenta nowego typu umowy w relacji przedsiębiorca-konsument tj. umowy o dostarczanie treści i usług cyfrowych, co stanowiło będzie wdrożenie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/770 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych .
Przedmiot umowy
Na podstawie umowy o dostarczanie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej przedsiębiorca zobowiązuje się dostarczyć konsumentowi treść cyfrową lub usługę cyfrową, w tym również wykonaną według wskazówek konsumenta.
Treść i usługa cyfrowa
Podstawowe znaczenie mają więc:
a) funkcjonujące już w ustawie o prawach konsumenta pojęcie treści cyfrowych tj. danych wytwarzanych i dostarczanych w postaci cyfrowej (więc pliki wideo, audio, aplikacje, gry cyfrowe i inne oprogramowanie) oraz
b) wprowadzane do ustawy o prawach konsumenta pojęcie usług cyfrowych tj. usług pozwalających konsumentowi na:
– wytwarzanie, przetwarzanie, przechowywanie lub dostęp do danych w postaci cyfrowej ( więc udostępnianie plików wideo, audio, umożliwienie edycji tekstowej w chmurze obliczeniowej)
– wspólne korzystanie z danych w postaci cyfrowej, które zostały przesłane lub wytworzone przez konsumenta lub innych użytkowników tej usługi,
– inne formy interakcji przy pomocy takich danych.
Termin dostarczenia treści lub usługi
Przedsiębiorca będzie zobowiązany do dostarcza konsumentowi treści cyfrowej lub usługi cyfrowej niezwłocznie po zawarciu umowy, chyba że strony postanowiły inaczej. Zobowiązanie przedsiębiorcy będzie uważało się przy tym za wykonane:
– w zakresie treści cyfrowej – gdy treść cyfrowa lub środek pozwalający na uzyskanie dostępu do treści cyfrowej lub pobranie treści cyfrowej został udostępniony konsumentowi lub fizycznemu lub wirtualnemu urządzeniu samodzielnie wybranemu przez konsumenta do tego celu lub gdy konsument lub takie urządzenie uzyskali do niej dostęp (więc przedsiębiorca może wykonać zobowiązanie przez przesłanie wiadomości e-mail z linkiem do strony internetowej umożliwiającej pobranie aplikacji),
– w zakresie usługi cyfrowej – gdy konsument lub fizyczne lub wirtualne urządzenie samodzielnie wybrane przez konsumenta do tego celu uzyskali dostęp do usługi cyfrowej.
Prawo do odstąpienia od umowy przez konsumenta
Konsument będzie mógł odstąpić od umowy, jeżeli przedsiębiorca nie dostarczył treści cyfrowej lub usługi cyfrowej, po uprzednim wezwaniu przedsiębiorcy do ich dostarczenia i braku ich dostarczenia niezwłocznie lub w dodatkowym, wyraźnie uzgodnionym przez strony terminie.
Konsument będzie jednak mógł odstąpić od umowy bez wzywania do dostarczenia treści cyfrowej lub usługi cyfrowej, jeżeli:
a) przedsiębiorca oświadczył, lub z okoliczności wyraźnie wynika, że nie dostarczy treści cyfrowej lub usługi cyfrowej, lub
b) konsument i przedsiębiorca uzgodnili, lub z okoliczności zawarcia umowy wyraźnie wynika, że określony termin dostarczenia treści cyfrowej lub usługi cyfrowej miał istotne znaczenie dla konsumenta, a przedsiębiorca nie dostarczył jej w tym terminie.
Rękojmia konsumencka
W zakresie omawianego typu umowy w sposób szczególny uregulowana została odpowiedzialność za wady.