Towary z elementami cyfrowymi

By in
437
Towary z elementami cyfrowymi

W ramach sygnalizowanej we wcześniejszych wpisach nowelizacji ustawy o prawach konsumenta i kodeksu cywilnego, która ostatecznie wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2023 r., wprowadzono pojęcie towarów z elementami cyfrowymi.

Zgodnie z pkt 5b dodanym do art. 2 ustawy o prawach konsumenta towar z elementami cyfrowymi to towar zawierający treść cyfrową lub usługę cyfrową lub z nimi połączony w taki sposób, że brak treści cyfrowej lub usługi cyfrowej uniemożliwiłby jego prawidłowe funkcjonowanie. Przykładem będą więc wszelkiego rodzaju urządzenia inteligentne jak smart TV.

Istotne jest przy tym, że nowe przepisy do umów o przeniesienie własności przedmiotowych towarów i wykonanie usługi, pomimo, że w istocie towary te zawierają również usługi, a nawet treści cyfrowe, nakazują stosować przepisy dotyczące umowy o przeniesieniu własności, a więc i o odpowiedzialności za zgodność towarów (nie treści i usług cyfrowych) z umową, z zastrzeżeniem szczególnych przepisów uregulowanych w ustawie. Wprowadzono przy tym domniemanie, że w razie wątpliwości poczytuje się, że treść cyfrowa lub usługa cyfrowa były objęte umową zobowiązującą do przeniesienia własności.

W przypadku więc umów o dostarczanie towarów z elementami cyfrowymi nieprawidłowości dotyczące treści lub usług cyfrowych stanowiły będą w istocie niezgodność towaru z umową. Konsument będzie mógł w pierwszej kolejności domagać się co do zasady ich naprawy lub wymiany na nowe, a domniemanie, że ujawniona niezgodność także treści lub usługi cyfrowej istniała w dniu ich wydania zostanie wydłużone do 2 lat.

Jednocześnie w przypadku towarów z elementami cyfrowymi dla ich zgodności z umową wymagana będzie dodatkowo kompatybilność (współdziałania z typowym sprzętem komputerowym i oprogramowaniem), interoperacyjność (współdziałania ze sprzętem komputerowym i oprogramowaniem innymi niż typowe) i dostępność aktualizacji. Wątpliwości może budzić czy omawiane przepisy wprowadzają wprost obowiązek informowania o aktualizacjach i ich dostarczania (wobec braku odesłania do odpowiednich przepisów o odpowiedzialności za treść lub usługę cyfrową), przy czym leży to w interesie przedsiębiorcy gdyż w przeciwnym wypadku nie zostanie dochowany wymóg zapewnienia funkcjonalności towaru tj. zdolności do pełnienia jego funkcji zgodnie z przeznaczeniem. 

Co więcej, gdy umowa zobowiązująca do przeniesienia własności towaru z elementami cyfrowymi przewiduje dostarczanie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej w sposób ciągły, treść cyfrowa lub usługa cyfrowa musi pozostawać zgodna z umową przez oznaczony w umowie czas jej dostarczania. Czas ten nie może być krótszy, niż dwa lata od dostarczenia towaru z elementami cyfrowymi.

54321
(0 votes. Average 0 of 5)