Na początku października b.r. uchwalona została przez Sejm nowelizacja ustawy o prawach konsumentów i kodeksu cywilnego.
Zmiany są istotne i będą wymagały znaczących zmian ogólnych warunków/regulaminów sprzedaży i świadczenia usług cyfrowych.
Przypominamy i aktualizujemy najistotniejsze zmiany.
1. Przeniesienie przepisów o odpowiedzialności za rzeczy sprzedane konsumentowi z kodeksu cywilnego do ustawy o prawach konsumenta i wprowadzenie na określenie takiej odpowiedzialności pojęcia “niezgodności rzeczy sprzedanej z umową” (w miejsce “rękojmi”)
2. Wprowadzenie definicji usługi cyfrowej oraz szczególnych zasad odpowiedzialności za dostarczone treści cyfrowe i usługi cyfrowe na zasadach zbliżonych do sygnalizowanych wyżej przepisów o niezgodności rzeczy sprzedanej z umową
3. Ustalenie kolejności korzystania z uprawnień przez konsumenta w przypadku niezgodności towaru z umową, a także wyraźne obciążenie przedsiębiorcy kosztami odbioru towaru podlegającego naprawie lub wymianie.
Konsument w pierwszej kolejności będzie mógł zażądać jego naprawy lub wymiany. Konsument będzie zobowiązany tylko udostępnić (już nie zwrócić) przedsiębiorcy towar podlegający naprawie lub wymianie, a przedsiębiorca odebrać od konsumenta towar na swój koszt.
4. Dłuższe domniemanie istnienia niezgodności towaru z umową oraz domniemanie istotności wady
Zostanie wprowadzone domniemanie, że brak zgodności towaru z umową, który ujawnił się przed upływem dwóch lat od dostarczenia towaru, istniał w chwili jego dostarczenia (aktualnie jest to jeden rok). Ponadto zostanie uregulowane, domniemanie, że niezgodność towaru z umową jest istotna.
5. Warunki braku odpowiedzialności za niezgodność cechy towaru z umową
Przedsiębiorca nie będzie ponosił odpowiedzialności za brak zgodności towaru z umową, jeżeli konsument zostanie wyraźnie poinformowany, że konkretna cecha towaru odbiega od wymogów zgodności z umową oraz najpóźniej w chwili zawarcia umowy, wyraźnie i odrębnie zaakceptuje brak konkretnej cechy towaru
6. Zastosowanie przepisów o niezgodności rzeczy sprzedanej (a także dostarczonej treści cyfrowej i usługi cyfrowej) z umową wobec tzw. przedsiębiorcy na prawach konsumenta
7. Wprowadzenie maksymalnego 14 dniowego terminu na udzielenie odpowiedzi na reklamację konsumenta
8. Wprowadzenie minimalnych wymogów oświadczenia gwarancyjnego sprzedawcy