Akt o usługach cyfrowych - punkt kontaktowy oraz mechanizmy zgłaszania i działania

By in
175
Akt o usługach cyfrowych - punkt kontaktowy oraz mechanizmy zgłaszania i działania

Akt o usługach cyfrowych (dalej AUC) wprowadził nowe obowiązki dla osób prowadzających działalność w sieci Internet.

Największą grupą, którą dotykają regulacje AUC są dostawcy usług hostingu tj. usług przechowywania informacji przekazanych przez odbiorcę usługi oraz na jego żądanie. Definicja omawianych usług jest bardzo pojemna, a więc gdy umożliwia się użytkownikom zamieszczania opinii lub zamieszczania komentarzy jest się objętymi nowymi obowiązkami.

W tym wpisie chcemy przedstawić dwie grupy wymogów, które zalecamy w pierwszej kolejności wdrożyć.

Po pierwsze każdy dostawca usługi hostingu powinien utworzyć:
a) pojedynczy punkt kontaktowy, umożliwiający użytkownikom bezpośrednią komunikację – drogą elektroniczną i w sposób przyjazny dla użytkownika – z dostawcą usługi hostingu, a także
b) pojedynczy punkt kontaktowy umożliwiający dostawcy usługi hostingu bezpośrednią komunikację – drogą elektroniczną – z organami państw członkowskich, Komisją Europejską i Radą Usług Cyfrowych, na potrzeby AUC.

Po wtóre, uwzględniając jedno z zasadniczych zadań jakiemu ma służyć AUC tj. zapobieganie nielegalnym treściom, nałożono na dostawców hostingu obowiązek wdrożenia mechanizmów umożliwiających dowolnej osobie zgłoszenie dostawcy usługi hostingu obecności w jego usłudze określonych informacji, które dana osoba uważają za nielegalne treści. Mechanizmy takie muszą być łatwo dostępne i przyjazne dla użytkownika oraz muszą pozwalać na dokonywanie zgłoszeń wyłącznie drogą elektroniczną. Przepisy wprowadzają przy tym wymagany zakres informacji jaki powinien podać zgłaszający oraz, jeżeli zgłoszenie zawiera elektroniczne dane kontaktowe – obowiązek potwierdzenia otrzymania zgłoszenia i poinformowania zgłaszającego o podjętej decyzji ale i o możliwości odwołania się od takiej decyzji.

Dodać należy, że nielegalne treści zdefiniowane są przez AUC jako informacje, które same w sobie lub przez odniesienie do działania, w tym sprzedaży produktów lub świadczenia usług, nie są zgodne z prawem Unii lub z prawem jakiegokolwiek państwa członkowskiego, które jest zgodne z prawem Unii.

Ostatnia regulacja w znaczny sposób rozszerza obowiązki, które spoczywały na dostawcach usług hostingu, którzy do tej pory i to w istocie jedynie w celu uniknięcia odpowiedzialności zobowiązani byli jedynie do niezwłocznego reagowania na zgłoszenie obecności w ich usługach treści bezprawnych, pozostawiając sposób i formę realizacji tego wymogu dostawcy hostingu. Aktualnie wprowadzono bardziej restrykcyjne zapisy oraz konieczność podjęcia aktywnej komunikacji z użytkownikami zgłaszającymi treści niezgodne z prawem.

54321
(0 votes. Average 0 of 5)